Nej (dum)Jönsson, folket är inte med Israel
Eurovisions största sponsor är ett israeliskt företag
Den lilla hatten av för Israels lyckade propagandaseger i årets mello. Genom intensivt kampanjande, pengarullning och säkerligen en kollektiv trötthet över gazahesskrikande protestanter (gaza fatigue) kunde Israel kamma hem “folkets” röst. På kuppen lyckades man också väva in ett narrativ om korrupta eliter då flera juryr i Europa gav Israel 0 poäng samtidigt som “folket” gav 12. En psykologisk seger nu när EU och svenska regeringen börjar tala om sanktioner mot israeliska ministrar. Där hade framgångssagan kunnat sluta. Saker och ting är dock inte så enkelt (vad är?).
In steppar en vild Henrik Jönsson som i en ai-stinkande artikel full av adjektivstaplande och fattigt målande språk drar på full gas (gaslarm!) när han sätter likhetstecken mellan röster i en sångtävling och den folkliga resningen mot eliterna i allt från transfrågan till öppna gränser. Jönsson avfärdar påståenden om en israelisk propagandakampanj med att det “är en befängd bortförklaring, eftersom varken annonser eller kampanjer i sociala medier kan lyfta utan att det redan finns ett brett, folkligt stöd.”
Låt oss stanna upp där ett tag och klargöra vad exakt det är Israel gjort. Och det är en del.
Videokampanjen och huvudsponsor
Israel Government Advertising Agency(IAG) har låtit sångerskan Yuval Raphael spela in hälsningar på 27 olika språk och pumpat ut dessa över alla olika sociala medieplattformar, ex har deras youtubekonto (som startade en månad innan finalen) 8 miljoner visningar. Det är inte svårt att föreställa sig att det totalt sett kan handla om tiotals miljoner, kanske hundra, exponeringar på alla plattformar. Här skapar man ett “viralt” intryck vilket är knark för mellodroogisarna. Allt handlar om att ligga rätt i tiden. Men det finns också en svart svan: sponsorer.
Sedan 2019 har det israeliska hårföretaget Moroccan Oil (vi ser vad ni gjorde där) varit internationell huvudsponsor för Eurovision. Vi har inga siffror men heuristik säger oss att det inte handlar om småpengar. Denna sponsor är en garant för att Israels medverkan fortsätter, om detta bör det inte råda någon tvekan. Det påverkar också policy kring den sorts kampanj som Israel genomfört. Att IAG skulle skyffla pengar till företaget som en front för inflytande känns heller inte som någon högoddsare.
Samtidigt som detta sker har landets premiärminister Netanyahu och Israeliska ambassaden +kampanjer i sociala medier uppmanat folk att man kan rösta så många som 20 gånger på ett enskilt bidrag. Är detta den folkliga resningen mot eliterna så avgår jag min substack på studs.
I krig och mello är allt tillåtet
Jönsson vet att hans case är extremt svagt vilket blir tydligt när han ägnar 3/4 åt att prata om saker där folket står i kontrast till eliterna. Han ägnar sig åt perspektivförskjutning och falska jämförelser. Det finns absolut inget folkligt stöd för vad Israel ägnar sig åt i Gaza, varken i Sverige eller Europa. Att svenskar är trötta på protestanter och möjligen obrydda över situationen i Gaza innebär inte att man samtidigt är för den utsvältningskampanj och urskillningslösa massmördande som sker. Falsk korrelation. Vi ska som vanligt komma ihåg att vi vet en bråkdel av som hänt bakom kulisserna. Hur mycket pengar pumpas in i Eurovision via den israeliska huvudsponsorn? Vad har företaget för kopplingar till den israeliska staten? Finns det sponsrade aktörer? Detta är inte Jönssons första runda, så att säga.
För européer är mello ett lagom tramsigt familjevänligt (nåja) underhållningsnöje. För Israel är det en långsiktig strategi att inkludera sig själv i den europeiska västliga gemenskapen. Vad de spenderar i pengar bleknar i jämförelse med den legitimitet de vinner tillbaka.
Jönsson 0
Dallny 12